Budem vás sprevádzať cez najstaršie pamiatky
Kremnicou, stredovekým mestom v srdci Európy. Mesto Kremnica má bohatú
históriu za ktorú vďačí náleziskám zlata, ktoré sa dolovali stáročia vo vrchoch, ktoré ju obklopujú. Kremnické vrchy sú horským celkom v oblasti
Slovenského stredohoria. Je to sopečné pohorie budované treťohornými vulkanitmi.
Prevládajúce horniny sú andezity a ryolity. Najvyšším vrchom je Fľochová
(1318 m). Pred tým, než sa vydáme na prehliadku, uvediem vás v krátkosti do
histórie tohto mesta.
Kremnický hrad počas Festivalu humoru /
Kremnica Castle during Festival of Humor
KRÁTKA HISTÓRIA
Na základe nájdených zvyškov banského dreva v
Šturci a ich analýzy, baníctvo existovalo v tejto lokalite už v roku 1050.
Zlato sa dobývalo v povrchových baniach a neskoršie sa začalo dolovať
hlbšie v podzemí, keď sa povrchové zásoby vyčerpali.
O osídlení regiónu sa zachovala povesť o
jarabici, ktorú zostrelili páni z hradu Šášov. V jej hrdle našli zrnká čistého
zlata. Začali prehľadávať celý kraj a našli zlato, ktoré začali dolovať. Tak
kraj získal nesmierne bohatstvo, založenie mesta Kremnice a vznik obcí v okolí.
Množstvo skúsených baníkov a hutníkov, ktorí
poznali nové metódy ťažby a spracovania rúd,
prichádzalo do kraja, ktorých národnosť bola zväčša nemecká. V r. 1312
prišiel na uhorský trón Karol Róbert z Anjou, ktorý bol pre slovenské baníctvo
a pre mesto Kremnicu veľkým prínosom. V r. 1325 dal raziť nové mince – florény,
ktoré sa stali pre svoju kvalitu a rýdzosť uznávané v celej Európe. V r. 1328 udelil
osade Cremnychbana mestské práva a slobody a založil kráľovskú mincovňu. Táto
mincovňa je v prevádzke takmer po 700 rokoch dodnes a slávne kremnické dukáty
sa razili 551 rokov. Nové právne normy urýchlili rozvoj miest a panovník si
vyhradil podmienku, aby správu Kremnice vykonávali len Nemci.
Kremnica bola oddávna mnohonárodnostným
mestom. Časť obyvateľstva mala domáci pôvod, a mnohí noví usadlíci prichádzali
z Talianska, Bavorska, Rakúska, Sliezska, Flámska a Čiech. Kremnica sa stala
sídlom kráľovskej banskej a mincovnej
komory spravujúcej až 12 stolíc. V najstaršom období spravoval mesto richtár a
mestská rada. Neskôr pribudol 100-členný meštiansky výbor.
Najväčší rozkvet mesta bol prvé dve storočia jeho
existencie. Mesto stálo na čele hospodárskeho a politického zväzku 7
stredoslovenských banských miest. Od konca 17. st. začal do činnosti mestských
inštitúcií zasahovať štát a mesto postupne stratilo svoje práva.
Bohatstvo plynúce z banského a mincovného
podnikania sa prejavilo aj na podobe Kremnice. Sídlom správy mesta a kráľovskej
banskej a mincovnej komory bol novovybudovaný hrad koncom 14. storočia
zabezpečený dojitým opevnením. Tu sa z bezpečnostných dôvodov uskladňovali
zásoby drahých kovov a mincí. Stál tu hradný kostol, najstarší cintorín, väznica, fara a radnica. Vrstva mešťanov formujúca sa z ťažiarskych, hutných
podnikateľov a úradníkov si vybudovala centrum pod hradným kopcom koncom 14.
storočia. Na štvorcovom námestí vznikli gotické kamenné domy priechodového
alebo sieňového (mázhausového) typu . V prvej štvrtine 15. st. bolo okolo
námestia vybudované opevnenie s obrannými baštami a 3 mestskými bránami Hornou,
Dolnou – ktorá sa dnes zachovala a Bystrickou (Malou). Do severozápadného rohu
bola v 1. polovici 15. storočia premiestnená mincovňa tzv. nový komorský dvor s najdôležitejšími
oddeleniami. Za hradbami námestia sa
formovali obytné štvrte baníkov, nádenníkov a remeselníkov. Podľa daňového
súpisu z r. 1442 tvoril Kremnicu súbor budov v hradnom areáli ("Der
Stadt"), opevnené námestie s 31 až 36 domami, 9 predmestských častí, banské
a hutnícke zariadenia v dolinách Koler a Soler. Mesto malo asi 250 domov a 3500
obyvateľov. Gotické domy prešli renesančnou a neskôr barokovou prestavbou.
Lampiónový sprievod detí pod hradom na námestí
Lantern Parade of children under the castle in the square
V polovici 14. storočia sa v Uhorsku
vyprodukovalo vyše 1000 kg zlata ročne, čo predstavovalo 80 % Európskej
produkcie a 1/3 svetovej produkcie. Výrazne sa na tom podieľala Kremnica,
minimálne polovicou produkcie so 400 kg zlata ročne. Od začiatku 16. st. a v
17.st. došlo k poklesu ťažby zlata a stagnácii mincovne a mesta. V 19. st.
ťažba zlata klesala a po II. Svetovej vojne sa vyťažilo 85 kg zlata ročne.
Hlbinná ťažba zlata bola ukončená v r. 1970. Mincovňa však svoju produkciu
neprestala a razila mince nielen pre domáci obeh, ale aj pre iné štáty. Vďaka bohatej
produkcii mincí, práci minciarov, medailérov a technológov, a nepretržitej
skoro 700-ročnej prevádzky, je
ojedinelým zjavom a hrdosťou Slovenska.
PREHLIADKA HISTORICKÉHO CENTRA
sa začína od Opevnenia mesta, kamenného múra, ktorý obkolesuje historické jadro
Kremnice. Múr obkolesujúci územie približne 45 tisíc m2 postavili na začiatku 15. st. na základe
rozhodnutia kráľa Žigmunda. Na južných nárožiach je spevnený dvoma kruhovými
vežami – Červenou a Čiernou. V nižších častiach múrov na baštách sa
zachovali formy kľúčových strieľní. Do mesta sa vchádzalo troma bránami –
Dolnou, Hornou a Malou. Posledné dve boli asanované v r. 1872-80.
Vďaka maliarovi Bélovi Angyalovi sa podarilo na konci 19. st. zachrániť Dolnú
bránu aj s barbakanom.
Tak, do námestia vstúpime cez Dolnú bránu a barbakan. Barbakan je predbránie, ktoré bolo postavené pred Dolnú bránu začiatkom 16.storočia. Celý tento objekt slohovo charakterizuje rannorenesančná
plastika. Okrem typických fortifikačných znakov (kamenných chrličov, smolných
nosov, nohavicovitých strielní), ide hlavne o polkruhový renesančný
arkier. V hornej časti barbakanu je reliéf sv. Kataríny s mečom, držiacej erb
mesta a štátu. Po stranách sú osadené kamenné platne so symbolmi zlata
(slnko) a striebra(mesiac) s baníckymi emblémami. V 19.st. výzdobu doplnili plastiky baníka a minciara.
Dolná brána s barbakanom /
Lower Gate with Barbican
Pri vnútornom portáli barbakanu sú zamurované dva kruhové medailóny s reliéfmi cisára Ferdinanda I. a jeho manželky Anny z r. 1539.
Pri vnútornom portáli barbakanu sú zamurované dva kruhové medailóny s reliéfmi cisára Ferdinanda I. a jeho manželky Anny z r. 1539.
The internal barbican portal shows two circular medallions with reliefs of Emperor Ferdinand I and his wife Anna of 1539 (on the photo) when they visited the town
Hlavné
námestie (rínok)
Centrálne situované hlavné námestie vzniklo
pod mestským hradom v 14.st. Viacero pôvodných domov po II. Svetovej vojne
asanovali, avšak väčšina pôvodne
gotických domov sa zachovala dodnes. K dominantám patria impozantný
trojičný stĺp z r. 1765-72, františkánsky kláštor zo 17. st. a mincovňa.
Námestie sa stalo kultúrnym, spoločenským a obchodným centrom mesta.
Pohľad na historické námesie z Kremnického hradu /
View of the historic square from Kremnica Castle
Dom č.
34/42
V západnej časti námestia je jeden
z najhonosnejších meštianskych gotických domov v stredoslovenskom
priestore. Na hlavný portál je nasadený bohato modelovaný oblúk. Podobný profil
má aj trojdielne okno. Pôvod sa odhaduje okolo 15. storočia.
Dom č.
33/40
Dom so stredovekým jadrom časom nadobudol
neskorobarokový palácový charakter. Vstupný polkruhový stĺpový portál nesie
arkier a sochy Salvatora a Immaculaty. Na poschodí sa nachádza
„zelená izba“. Reštaurátori odkryli maľovanú výzdobu ornamentov zelenej farby
s renesančnou tematikou a neskorogotickou osnovou. Lunetové klenby
a toskánske stĺpy pochádzajú zo 17. storočia.
Prechodom cez portál a chodbou s klenbami sa dostanete do poľovníckej reštaurácie zriadenej v časti priestoru bývaleho kláštora. Táto reštaurácia ponúka nielen zaujímavé chutné menu s prijateľnými cenami, ale aj gurmánsky zážitok ktorý vás prenesie niekoľko storočí späť, hlavne pozerajúc sa na kópie poľovníckych obrazov približne z 18.-19. storočia.
Prechodom cez portál a chodbou s klenbami sa dostanete do poľovníckej reštaurácie zriadenej v časti priestoru bývaleho kláštora. Táto reštaurácia ponúka nielen zaujímavé chutné menu s prijateľnými cenami, ale aj gurmánsky zážitok ktorý vás prenesie niekoľko storočí späť, hlavne pozerajúc sa na kópie poľovníckych obrazov približne z 18.-19. storočia.
Poľovnícka reštaurácia v priestoroch bývalého kláštora
The hunting restaurant located in the former monastery
Dom č.
32/38
Nepatrí medzi typické kremnické meštianske
stavby. Nezvyčajne úzka budova vyrástla do výšky. Po r. 1662 až do polovice
19.st. patril rodine Freyseyssenovcov , obohatila sa klenba so štukovou
výzdobou. Dom je obrazom neskororenesančnej meštianskej architektúry.
Stĺp sv.
Trojice (morový)
Je jednou z najvýznamnejších barokových
pamiatok na Slovensku. Bol postavený v rokoch 1765-72 kremnickým sochárom
talianskeho pôvodu Dionýza Stanetiho a rakúskeho sochára z Brucku, M.
Vogerleho. Hlavné poslanie pamiatky bola ochrana pred morovou nákazou. Mestské
špecifiká predstavujú patróni baníkov a mesta – sv Barbora, sv. Katarína,
sv. Kliment, s protireformačným nábojom
(sv. Anton Paduánsky, sv. Jozef, sv. František Xaverský). Ochrana proti
moru je stelesnená sochami sv. Šebastián, sv. Rochus, sv. Karol Boromejský
a sv. Rozália. Je vysoký takmer 22 m, v súsoší je 13 postáv svätých
v nadživotnej veľkosti (2-2,5 m), 41 malých sôch, ktoré tvorí 28 putov –
anjelov s telom a 13 serafínov, anielov s hlavičkou a 11
reliéfov. Sochy na vrchole predstavujú sv. Trojicu – sediaci Boh Otec, po jeho
pravici Kristus, holubica symbol Ducha Svätého. Archanjel Gabriel má
v ruke ľaliu, Immaculata Panna Mária stojí na zemeguli ovinutej hadom.
Kompozíciu námestia dotvára popri barokovom
morovom stĺpe baroková fontána umiestnená
v jeho severnej časti ktorá pravdepodobne je z dielne Dionýza
Stanetiho. Meteorologický stĺp postavili začiatkom 20. storočia v ktorom
je tlakomer a vlhkomer.
Baroková fontána s mincovňou/
Baroque Fountain with the Mint
Kláštorný
komplex
Kostol sv.
Františka
Kláštorný komplex začali stavať na mieste dvoch
meštianskych domov v r. 1653. Kostol pripomína zdomácnené vzory
protireformačných sakrálnych architektúr. Hlavný oltár so stĺpovou kulisovou
architektúrou a pôvodne ústredným obrazom Stigmatizovaného sv. Franiška pochádza
z 18. st. Obrazy boli prenesené z Kostola Blahoslavenej Panny Márie, ktorý asanovali v r.
1880 na námestí pre zosun pôdy. Tieto obrazy zahrňujú aj veľký obraz Nanebovzatie Panny Márie, ktorý patrí
k najvýznamnejším dielam Antona Schmidta, neskorobarokového maliara
z oblasti banských miest. Kostol býva otvorený obyčajne len počas bohoslužieb a možno budete sklamaní keď zistíte, že niektoré originálne obrazy boli premiestnené do národných galérií zahrňujúc aj Stigmatizovaného sv. Franiška.
Františkánsky kostol s morovým stĺpom /
Franciscan church with Trinity column
Kláštor
Na ľavo od kostola bol kláštor pôvodne
dvojpodlažný. Funkčná architektúra štvorkrídlového kláštora má v starších
podlažiach rannobarokové lunetové klenby. Tretie podlažie nastavili po roku
1703. O tridsať rokov neskôr vzniklo kláštorné krídlo pri hradbách.
V bašte opevnenia zriadili františkáni knižnicu. V súčasnosti kláštor
je opustený a chátra.
Loretánska
kaplnka
V období, keď Františkánsky kostol už
nepostačoval množstvu ľudí, ktorí ho navštevovali, bolo potrebné rozšíriť ho.
Bratia františkáni v r.1749 kúpili od Antona Körmendyho a jeho manželky Zuzany
Eutrozíny dom, ktorý priamo susedil s kostolom. Františkáni do neho priniesli z
talianskeho Loreta sochu Panny Márie Loretánskej, Čiernej Madony, ktorej je
kaplnka zasvätená. Spolu s čiernym Ježiškom sú odetí do zlatého rúcha a obaja majú zlatú korunu. Čierna Madona je zahalená do modro-červenej látky prehodenej cez hlavu.
Kaplnka zaklenutá troma poliami pruskej klenby je spojená s loďou kostola a má aj samostatný vchod z námestia. Na stĺpovej architektúre oltára s loretánskou chyžou je rokoková ornamentalika. Za Loretánskou kaplnkou je františkánska sýpka so zachovanými nástennými maľbami.
Kaplnka býva obyčajne otvorená počas dňa. Keď som ju navštívila naposledy, v apríli 2015, Čierna Madona už tam nebola a kaplnku zatvorili pred večerom, okolo 17 hod., preto s turistami v neskorších hodinách sme nemohli vidieť jej interiér.
Kaplnka zaklenutá troma poliami pruskej klenby je spojená s loďou kostola a má aj samostatný vchod z námestia. Na stĺpovej architektúre oltára s loretánskou chyžou je rokoková ornamentalika. Za Loretánskou kaplnkou je františkánska sýpka so zachovanými nástennými maľbami.
Kaplnka býva obyčajne otvorená počas dňa. Keď som ju navštívila naposledy, v apríli 2015, Čierna Madona už tam nebola a kaplnku zatvorili pred večerom, okolo 17 hod., preto s turistami v neskorších hodinách sme nemohli vidieť jej interiér.
Loretánska kaplnka s Čiernou Madonou /
Loretto Chapel with Black Madonna
Pre tých, ktorí sa zaujímajú u sošku Čiernej Madony zahalenej do tajomstiev a legiend, porrite si nasledujúci príspevok.
Mincovňa
Spomína sa od r. 1442 a je jednou
z najstarších nepretržite vyrábajúcich podnikov na svete. Mincovňa mala
pôvodne charakter gotickej obrannej pevnosti začleneného do mestských hradieb.
V priebehu času došlo k neskorším úpravám v rôznych slohoch.
Najstaršou a najvzácnejšou je Nový komorský dvor, pôvodne jednotraktové
budovy zoskupené okolo ústredného dvora. V priestoroch starej raziarne
mincovňa založila expozíciu mincovej techniky.
Mestský
hrad
Bol ako ojedinelá architektonická pamiatka
stredovekého osídlenia vyhlásený za národnú kultúrnu pamiatku. Tvorí ho súbor
stavieb zo 14.-15. storočia. Dominantnou stavbou je Kostol sv. Kataríny. Karner
z 1. polovice 14. st. mal dve funkcie. Spodná časť objektu slúžila ako
kostnica (najstarší objekt komplexu) a vrchná ako kaplnka. Steny kaplnky
sú zdobené gotickými nástennými maľbami znázorňujúce scény zo života sv.
Erazma. Severná veža z 2.
polovice 14.st. s mostom chránila vstup do hradu zo severu. Banícka bašta je pôvodne polkruhová
bašta opevnenia. Hodinová veža bola
postupne nadstavovaná, dnes je tam expozícia Kremnické zvony
a zvonolejári. V minulosti v jej najvyššej časti pôsobil strážnik, ktorý pozoroval pohyb nepriateľov približujúcich sa do mesta. Južná veža tzv.
farská spája vstupným schodiskom hrad s mestom. Radnica zo 14. storočia je najväčšou svetskou stavbou hradného
areálu. Koncom 19. st. bola pôvodne 5 podlažná, v dôsledku statického
narušenia bola znížená o dve poschodia. Do súčasnosti si zachovala len
suterén a prízemie. Mestská rada v nej zasadala do r. 1560.
V súčasnosti je tu expozícia Barokové plastiky, niektoré pochádzajú od
Stanetiho zo zbúraného Kostola Panny Márie na námestí.
Pohľad na mestský hrad zo severu, v popredí Karner
View of the town castle from the north, Karner in the foreground
Kostol sv.
Kataríny vznikol pôvodne v 13. st. Zachované sú
bohaté tvaroslovné články – architektonická výzdoba s kučeravými listami
a kolienkovými konzolami ako aj motív baldachýnov. Poukazujú na spojitosť
bohatej Kremnice s dobovými kultúrnymi centrami, s okruhom svätoštefánskej
viedenskej stavebnej huty v 14.st. Figurálne kamenné reliéfne fragmenty
s polychrómiou je vysokokvalitná pamiatka „parléřovského“ sochárstva,
ktorá bola pravdepodobne dovezená zač. 15.st. s pôvodom zo Žigmundovského
paláca v Budíne. Neskorogotickú etapu predstavujú klenby vytvárajúce
zvláštne pätky a lastovičie chôsty, ktoré boli charakteristické pre
rakúskych staviteľov. Renesančné úpravy veže sa konali po požiari a je
zastúpená renesančnou kazateľnicou. V kostole je aj trojica
neskorogotických sôch, súbor náhrobných dosiek a kamenných epitafov. Samostatná
socha Immaculata z 2. polovice 18.st.pravdepodobne pochádza z dielne
morového stĺpa.
Otváracie hodiny na hrad pre verejnosť sú obyčajne do 17:30 v letných mesiacoch počas týždňa okrem pondelkov. V zime je hrad otvorený do 16:30 okrem pondelkov a nedieľ.
Otváracie hodiny na hrad pre verejnosť sú obyčajne do 17:30 v letných mesiacoch počas týždňa okrem pondelkov. V zime je hrad otvorený do 16:30 okrem pondelkov a nedieľ.
Bellov dom
č. 14/2
Na základe neskorogotických článkov ho možno
zaradiť do 15. storočia. Na dome je pamätná tabuľa hudobného skladateľa Jána
Levoslava Bellu, ktorý tu býval v rokoch 1869-91.
Bellov dom / Bella´s House
Dom č.
542/3 s diamantovou klenbou
Dom komorského grófa je rozsiahly poschodový
objekt s neskorogotickým vstupným portálom vznikal postupnými prístavbami
k staršiemu domu. Masková konzola s diablom na južnej fasáde sa
datuje do roku 1488. Na fasádach a i vnútri domu sa zachovali aj
ďalšie gotické kamenné portály. V r. 1520 tu dodatočne domurovali
diamantovú klenbu, ktorá dala celému domu dnešný názov. Povesť hovorí, že
kedysi tu bývala bohatá, ale skúpa meštianka. Dnes je toto sídlo známe ako dom
slovenského husľového virtuóza Petra Michalicu, miestom konania festivalu Hudba
pod diamantovou klenbou.
Radnica - Dom č.1
Pôvodná radnica sídlila na Mestskom hrade až
do požiaru v r. 1560. Budova dnešnej radnice vznikla v 2. polovici 14. st.,
neskoršie bola prestavaná v neskorobarokovom štýle s prvkami klasicizmu. Budovu
zdobí balkón na masívnych konzolách s postavou Justície na kovanej mreži. Reprezentatívnu
stavbu dopĺňa široké nástupné schodisko. V exteriéri sú zachované
originálne neskorogotické omietky s výzdobou, okná, arkier.
V interiéry sú vzácne príklady rebrových klenieb a stredovekých
sedílií (výklenok so sedadlom).
Radnica (na pravo), Bellov dom (v strede) a časť morového stĺpu (na pravo) na námestí
City Hall (right), Bella house (center) and a part of Plague Column (right) on the square
Neskorogotický
dvojtraktový (dojposchodový s pivnicou) meštiansky dom
Jeden z prvých kamenných domov na námestí
. V dome s barokovým interiérom sídli mestská fara.
Dom č. 4/7
Patrí medzi najkompletnejšie zachované
neskorogotické palácovité patricijské meštianske domy. V interiéri sa
nachádza povestná diamantová klenba. Patril bohatému mešťanovi, ktorý mal
pôvabnú manželku, ktorú však celý život podvádzal.
Dom č.
8/15
Postavený v 2. polovici 16. storočia, bol doplnený prístavbami a nadstavbou
z 19.-20. storočia. V historickej časti domu sa nachádza Café Restaurant nesúci meno slávneho zlatého dukátu - Floren - ktoré dal raziť kráľ Karol Róbert.
Café Restaurant Floren v historickom dome zo 16.storočia
Café Restaurant Floren in a historic building from the 16th century
Domy č. 10/19 a 11/21
Sú časťou pôvodnej gotickej radovej zástavby
južného ramena. Zatiaľ čo v hornej
časti námestia sa utvárali voľné parcely so samostatnými meštianskymi domami, blokové
spojenie domov v južnej časti predstavuje v stredovekej Kremnici
špecifické riešenie. Podmienila to potreba vzájomného podoprenia stavebných
konštrukcií v náročnom svahovom teréne. Dvojtraktovému dvojpodlažnému domu
č. 10/19 dominuje veľká hĺbková sieň –
mázhaus. Nad ním sa na poschodí nachádza na západnej strane rekonštrukcia gotickej
pece. V súčasnosti sa tu nachádza numizmatická expozícia Múzea Národnej
banky Slovenska. V dome č. 11/21 je administratíva Múzea.
V interiéroch sa zachovali renesančné prvky – kované zábradlie
a dvere s intarziou (obrazec z drevených dýh). Koncom 19. st. tu
bola lekáreň až do r. 1992 s rannobarokovým kazetovým stropom.
Pozrite si ďalšie detaily prehliadky Kremnice TU.
(Zdroj: Bedeker – Kremnica a okolie 2010;
Krahule - raj pre turistov, 2014; Časopis farnosti Kremnica, ročník 7,
mariánske číslo 2011, s.26)
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára