Loreto je mesto a pútnické miesto v strednom Taliansku v provincii Ancona. Je rozložené na pahorku neďaleko Jadranského mora. Po Ríme je Loreto druhým najvýznamnejším pútnickým miestom v Taliansku s 3 miliónmi pútnikov ročne.
Pôvodne to bol vrch na ktorom vyrastal vavrínový
háj, ktorý vlastnila pani s menom Laureta. V latinčine "laurea" je nazývaný
aj vavrín. Meno tohto pútnického miesta mohlo tak vzniknúť z týchto pomenovaní.
Pútnický chrám tu už bol okolo r. 1100. Nachádza sa tu Loretánska svätyňa,
súbor stavieb ktoré obklopujú svätú chyžu – taliansky Casa Santa. Tento údajný
dom Panny Márie bol podľa legendy prenesený anjelmi z Tersata, dnešnej
Rijeky, v Dalmácii. Následne bol prenesený na druhú stranu Jadranského
mora neďaleko talianskej Ancony. Cieľom
pútnikov bolo však spodobnenie matky božej vo forme ikony a neskoršie sošky
– Čiernej Madony, v centre chyže. Od 16. storočia sa napodobeniny Svätej
Chyže začali šíriť po Európe a v súčasnosti sú po celom svete kópie
tejto svätyne nazývanej Loreto.
Jednou z nich je aj kremnická Loretánska kaplnka s Čiernou Madonou. Viac o tejto kaplnke si prečítajte v predchádzajúcom príspevku.
Čierna Madona v Loretánskej kaplnke v Kremnici
Black Madonna in Loretto Chapel in Kremnica
Františkánsky kostol s Loretánskou kaplnkou a Čiernou madonou v Kremnici /
Franciscan Church with the Loretto Chapel and Black Madonna in Kremnica, Slovakia
Loretánska kaplnka s Čiernou Madonou z r. 1732 je súčasťou aj barokového františkánskeho Kostola sv.Barbory v Žiline. Kaplnka má obdĺžnikový pôdorys a po boku barokového oltáru s ústrednou plastikou Madony s dieťaťom po stranách je sv. Margarita a sv. Klára.
Čierna Madona v Loretánskej kaplnke Kostola sv. Barbory v Žiline
Black Madonna in Loretto Chapel in the Church St. Barbara, Žilina
Čierna Madona v Loretánskej kaplnke Kostola sv. Barbory v Žiline
Black Madonna in Loretto Chapel in the Church St. Barbara, Žilina
Kostol sv. Barbory v Žiline s Loretánskou kaplnkou a Čiernou madonou /
Church of St. Barbora in Žilina with the Loretto Chapel and Black Madonna, in Slovakia
Church of St. Barbora in Žilina with the Loretto Chapel and Black Madonna, in Slovakia
Prvá pozoruhodná štúdia o pôvode a význame Čiernej
Madony sa objavila na zasadnutí
Americkej asociácie pre rozvoj vedy, ktorú 28. decembra 1952 predstavil Leonard
Moss. Moss rozdelil obrazy do troch kategórií: (1), tmavo hnedé alebo čierne
Madony s fyziognómiou a pigmentáciu kože zodpovedajúcimi domorodému obyvateľstvu; (2) rôzne formy
umenia, ktoré sčerneli v dôsledku určitých fyzikálnych faktorov, ako je
zhoršenie pigmentov na báze olova, nahromadený dym z použitia sviečok a hromadeniu
špiny počas času, a (3) zvyškovú kategóriu bez vysvetlenia (Duricy, Michael P.,Black Madonnas).
Najstaršie Čierne madony majú africké rysy, sú
menšie a dnes veľmi vzácne. Väčšinou ich zničili autori, ktorým ich rysy
vadili. Tie neskoršie sú vytvorené v duchu svojej doby - bola zachovaná farba
kože, ale mali "európsku" tvár. Vysoké sú väčšinou 70 cm, 30 cm na
šírku a 30 cm do hĺbky. Tento pomer 7:3 odráža posvätnú numerológiu o stvorení
sveta.
Pri hľadaní dávnej stopy Čiernej Madony, vedci pomocou molekulárnych hodín prišli k záveru,
že mitochondriálna Eva a jej mitochondriálna DNA bola spoločným predkom
pre všetkých dnes žijúcich ľudí. Predpokladá sa, že žila pred 140 tis. rokmi v dnešnej
Etiópii, Keni, alebo Tanzánii. Mitochondriálna
Eva, biblická metafora, je len posledný spoločný predok všetkých dnes žijúcich ľudí avšak líši sa od
ženy, ktorá bola, alebo bude spoločná pre ľudstvo v inom časovom okamihu (Wikipedia, Mitochondriálna Eva).
Čiernou pannou bola zase alchymistami nazývaná prvotná hmota - prima materia. Nie je presné, čo mali na mysli, keď sa odvolávali vo
svojich protokoloch na termíny "prima materia" alebo "čierna
panna". Sú však teórie, ktoré tvrdia, že to bolo uhlie, alebo čierny piesok
zo Saharskej púšte, iné hovoria, že sa jedná o čierne sopečné sklo (obsidián) z
blízkeho východu. Čierna panna bol termín pre začiatok alchymistického procesu.
"Materiál" sa premieňal a vytváral úplne inú hmotu. Z tohto dôvodu
vznikla legenda o stvorení a výrobe zlata.
Čierna Madona v Loretánskej kaplnke Františkánskeho kostola Zvestovania pána v Bratislave. Kostol je najstaršou sakrálnou stavbou v Bratislave, vysvätený v r. 1297 v prítomnosti kráľa Ondreja III. Loretánsku kaplnku v staromestskom františkánskom kostole dal postaviť v roku 1708 Pavol Esterházy. Nachádza sa v historickom jadre mesta na Františkánskom námestí, pri Uršulínskej ulici, za hlavnou poštou./ The Black Madonna in the Loreto Chapel of the Franciscan Church of the Annunciation in Bratislava. The church is the oldest sacral building in Bratislava, consecrated in 1297 in the presence of King Andrew III. The Loreto chapel in the Old Town Franciscan Church was built in 1708 by Pavol Esterházy. It is located in the historic center of the city on Franciscan Square, at Uršulínská Street, behind the main post office.
Okná Loretánskej kaplnky Františkánskeho kostola Zvestovania pána v Bratislave./ The windows of the Loreto Chapel of the Franciscan Church of the Annunciation in Bratislava.
Kláštor Františkánskeho kostola Zvestovania pána v Bratislave. / Monastery of the Franciscan Church of the Annunciation in Bratislava.
Čierna Madona v Loretánskej kaplnke Františkánskeho kostola Zvestovania pána v Bratislave. Kostol je najstaršou sakrálnou stavbou v Bratislave, vysvätený v r. 1297 v prítomnosti kráľa Ondreja III. Loretánsku kaplnku v staromestskom františkánskom kostole dal postaviť v roku 1708 Pavol Esterházy. Nachádza sa v historickom jadre mesta na Františkánskom námestí, pri Uršulínskej ulici, za hlavnou poštou./ The Black Madonna in the Loreto Chapel of the Franciscan Church of the Annunciation in Bratislava. The church is the oldest sacral building in Bratislava, consecrated in 1297 in the presence of King Andrew III. The Loreto chapel in the Old Town Franciscan Church was built in 1708 by Pavol Esterházy. It is located in the historic center of the city on Franciscan Square, at Uršulínská Street, behind the main post office.
Čierna Madona v Loretánskej kaplnke Františkánskeho kostola Zvestovania pána v Bratislave. / The Black Madonna in the Loreto Chapel of the Franciscan Church of the Annunciation in Bratislava.
Okná Loretánskej kaplnky Františkánskeho kostola Zvestovania pána v Bratislave./ The windows of the Loreto Chapel of the Franciscan Church of the Annunciation in Bratislava.
Kláštor Františkánskeho kostola Zvestovania pána v Bratislave. / Monastery of the Franciscan Church of the Annunciation in Bratislava.
Podľa ďalšej teórie existuje prastará druidská
vízia a druh lásky k špecifickému obrazu predpovedajúci existenciu ženy,
ktorá privedie na svet záchrancu – spasiteľa. Touto ženou je práve Čierna Madona
(demiurg.cz, Černá madona).
Čierna Madonna je zahalená tajomnými legendami a ukazuje sa, že bola uctievaná aj pohanmi ešte pred kresťanmi. Je tak témou na nové vedecké a historické štúdie, ako aj umelecké a literárne diela. V jednej znich, Čierna Madona, záhadná soška predstavuje kód, ktorý tajné spoločnosti od dávnych čias používali ako označenie strateného kľúča k prastarému zrdoju sily: Sfére Amenti.
Zdroje / Sources :
1. Farský list, Loretánske litánie, 29.4.2012, ročník V.,18, Rímskokatolíckej farnosti v Prešove – Nižnej Šebastovej
2. Informácie v Kostole sv.Barbory v Žiline
2. Informácie v Kostole sv.Barbory v Žiline
4. Wikipédia, Loreto
5. Wikipdia, Svatá chýše
This is the first time I visited this blog. Really this is awesome work with the blog.Thanks for informative post. I highly recommend this. Thanks a lot...
OdpovedaťOdstrániťBuenos Aires private tours
Thank you very much, best regards
Odstrániť